top of page
  • תמונת הסופר/תמוניקה ידלין

+60 טיפים מעולים לבריאות טובה, רווחה גופנית, נפשית וחברתית.

עודכן: 4 באפר׳ 2022


אני יודעת שלא הזמנתם את עצותיי אך הייתה לי יום הולדת, החלפתי קידומת.

ונראה לי שזה זמן טוב להסתכל טיפה אחורנית ולשאול "מה למדתי?״ התחלתי בכוונה תחילה לכתוב 60 עצות לפי שיטת הפופקורן, לפי הסדר שקפצו בראשי. התובנות וההמלצות נכתבו בלשון ציווי אך כמובן שאין בהם מעבר המלצה והן פונות לשני המינים. הדברים נכתבים בצניעות גדולה ומהפרספקטיבה הצרה והעוד לא מספיק עמוקה שנבנתה מ-60 אביביים. מי מאתנו לא רוצה להרגיש צעיר יותר, בריא יותר וליהנות מחיים ארוכים ומאושרים?

משקל האושר הנמדד במאזניי בריאו״ת- בוחר, רוצה, יכול, אפשרי, ויגבר, תנועתו.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המילה "בריאות" כך:

בריאות היא מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת (ולא רק היעדר מחלה)

הגוף שלנו הוא המשאב הכי יקר ומורכב שעומד לרשותנו, שמרו עליו ותחזקו אותו כדי ליהנות מאורח חיים מאוזן ובריא.

כאן ריכזתי עבורכם 60 טיפים מעולים לבריאות טובה, רווחה גופנית, נפשית וחברתית.

מאמינה במנטרה רוצה-עושה! הבחירה בידיים שלך...


טיפ מספר 1

תעסקו במה שאתם אוהבים!! ! עשייה היא מתכון לבריאות והרגשה של חיוניות.


טיפ מספר 2

צאו לשמש ולטבע אני אוהבת אור ושמש ותמיד פותחת תריסים כדי שייכנס האור. האור משפיע על מצב הרוח ומצב הרוח משפיע על הבריאות . השמש מעניקה לנו ויטמין די שחשוב לחיזוק מערכת החיסון שלנו ולשיפור מצב הרוח.

טיפ מספר 3

תאירו ותבריקו במקום להמתין לראות את השמש

מלאו את הלב בצבע.

דעו שאפשר.

תרצו שיהיה אפשר.

ותנו לאור לזהור מבעד לסדקים.

קחו את הפחדים ותוציאו אותם החוצה.

צבעו את הפנים בצבעי תקווה.

ותמתינו לעתיד עם הלב.


טיפ מספר 4

תתחבקו מחקרים של פסיכולוגיה התפתחותית שנעשו בבעלי חיים, מצאו שקופים שגדלו עם אמא מלאכותית ולא אמיתית יצאו עם הפרעות תקשורת. מגע הוא תקשורת ומספק רוגע ותמיכה. מחקרים מראים על קשר בין חיבוק לבין עלייה ברמת ההורמון אוקסיטוצין המפחית כאבים. חיבוק מאיץ את מחזור הדם, מחזק את המערכת החיסונית ומוריד את קצב פעימות הלב.

טיפ מספר 5

חייכו

כשהעיניים שלכם נתקלות במישהו זר בתור בסופר, ברכבת, במעלית במשרד, חייכו.

מיד תקבלו חיוך גדול חזרה, כי כשאנו צופים בדמות מחייכת האזור האחראי על תגמול במוח שלנו עובד. כלומר, כשמישהו מחייך אלינו נחוש מתוגמלים וזה עדיף בהרבה מנעיצת עיניים ארוכה ומביכה.

כמו כן, לחיוך כוח רב בשינוי הלך הרוח שלנו, הוא גורם לשחרור אנדורפינים המשפיעים עלינו.


טיפ מספר 6 ״אל תגידו יום יבוא הביאו את היום״ יענקל'ה רוטבליט

החיים הם במקום שבו אתם יוצרים אותם.

מיכאל שטראוס ז"ל סיפר פעם בראיון, שכל עוד הוא עבד לא היה לו זמן להיות חולה.

צרו הרבה תחומי עניין בחיים, שהמיקוד שלכם יהיה עליהם כנאמר באחת מהנחות היסוד בגישת ה- NLP ״האנרגיה מופנית להיכן שתשומת ליבנו ממוקדת.


טיפ מספר 7

לשאול כל יום בערב שאלה קטנה

״מה עבד לי היום?״ או ״מה יכולתי לעשות טוב יותר היום?״

מייצר תהליך גדילה אישי גאומטרי לאורך הזמן.


טיפ מספר 8 הפחיתו בצפייה בחדשות

הדברים החשובים באמת יגיעו אלייך גם ככה. כדי לשמור על האנרגיות, כדי להימנע מחרדות, מומלץ להשיג נתונים ספציפיים שחשובים לנו באמצעות חיפוש באינטרנט.

טיפ מספר 9

80% מזמנכם עשו וב- 20% מזמנכם תתפתחו.

יש יותר מדי אנשים שעסוקים כל היום בלהתפתח ולא מקדמים שום דבר. אל תהיו כאלה.

טיפ מספר 10

עשו הליכה רגלית לפחות פעם ביום הליכה תורמת להלך הרוח (משחררת אנדורפינים) מחד גיסא ומאידך גיסא בעלת השפעה פסיכולוגית (שומרת על בריאות הלב, מטבוליזם, לחץ דם, משפרת קואורדינציה, מעלה קשב וריכוז, משפרת את הזיכרון, מפחיתה לחץ, מחזקת את מערכת החיסון, משפרת יצירתיות, מחזקת טונוס שרירים, מאיצה את מערכת העיכול ועוד).

טיפ מספר 11

הקיפו את עצמכם באנשים שמתדלקים אתכם באנרגיות חיוביות

נתקו או צמצמו קשר עם אנשים ששואבים מכם את האנרגיות שלכם.

יש אנשים שבאים לקחת ויש אנשים שבאים לתת, הקיפו את עצמכם באלו מהסוג השני. אגב, אלו שבאים לתת גם בדרך כלל מקבלים מהעולם הכי הרבה.


טיפ מספר 12 תהיו מי שאתם המאמץ להתאים את עצמנו לסביבה עשוי לגרור מחיר רגשי גדול. תהיו מי שאתם והקשיבו ללב שלכם. זה לא אומר שאסור להתחשב בסביבה. כמובן שתמיד נעים לשמור על אווירה נעימה עם הסובב אתכם, משפחה, עבודה, חברים, שכנים. עם זאת, לא במחיר של ויתור על מי שאתם, היו אותנטיים וכך תשמרו על בריאות הגוף והנפש.

טיפ מספר 13

היו קשובים לגוף שלכם אין מי שמכיר אותך יותר טוב ממך. הגוף אומר לנו מתי הוא עייף, מתי הוא רעב, שבע, צמא, מותש או אנרגטי. צריך רק להקשיב. אל תזניחו.


טיפ מספר 14 סדרו את המיטה בבוקר

תובנה של האדמירל וויליאם מקריוון, שנחשב לדמות צבאית נערצת, עמד בראש היחידה הצבאית הסודית והיוקרתית ביותר בצבא ארצות הברית, "אריות הים" (Navy SEALs), מאמין בפעולות פשוטות לשיפור ולשינוי החיים, שלרובן התוודע במהלך הקריירה הצבאית שלו.

"הבנתי שאם אנחנו מסדרים את המיטה שלנו בכל בוקר, אנחנו מבצעים את המשימה הראשונה שלנו ביום היטב. לאחר שמתרגלים לסידור קפדני של המיטה מרגישים תחושה של גאווה, וזה מעודד אותנו לבצע עוד משימה. ועוד אחת. ועוד אחת. ובסוף היום, המשימה הזאת שבוצעה ראשונה, תהיה השראה להרבה משימות שיבוצעו לאחריה. סידור המיטה בכל בוקר מדגיש את העובדה שגם הדברים הקטנים בחיים חשובים. אם אנחנו לא מבצעים את הדברים הקטנים כמו שצריך, נתקשה לבצע את הדברים הגדולים. לסידור מיטה קפדני בבוקר יש יתרון נוסף: אם היה לי יום רע, אני חוזר הביתה למיטה מסודרת שאני סידרתי. ומיטה מסודרת תמיד מעודדת אותי לחשוב שמחר יהיה יום טוב יותר".

טיפ מספר 15 אל תשאירו דברים פתוחים משימות שהיינו צריכים לעשות ממזמן. טלפון שהגיע בזמן עומס ולא החזרנו. ברז מטפטף שלא מטופל, כל אלו מכבידים על תשומת הלב שלנו והיא לא ממש פנויה לדברים חדשים. הכינו רשימה של כל הדברים הפתוחים בחיים שלכם וטפלו בהם זה אחרי זה.

תחושו ממש הקלה, שמחה ורצון להתחיל בדברים חדשים וכיפיים.


טיפ מספר 16

עבדו בגישת ״נגיעה אחת״ בדברים שאתם עושים

אם פתחתם את המייל, ענו עליו. אם התחלתם משימה, סיימו אותה.

כמות הזמן שאנחנו משקיעים על להיכנס למשהו, לצאת ממנו, לשכוח על מה מדובר ולהיכנס לזה שוב היא לא פרופורציונלית.

טיפ מספר 17

60 שניות ליום להצלחה ע״פ הגישה היפנית ״קאיזן״

משמעות המילה "קאיזן" בתרגום חופשי הוא "שיפור מתמיד״. לרוב במרוץ החיים ללא כל מעצורים אנו מנסים להשיג יותר מדי דברים בזמן מועט,

מה שגורם לנו להרגיש שקיימת עלינו אחריות כבדה מדי, שמובילה לתחושת חוסר אונים ולוויתור.

על פי גישת הקאיזן, כל מה שצריך כדי להניע את גלגל העשייה, היא דקה אחת של עבודה.

בלב הגישה הזו עומד הרעיון שעל פיו, על כל אדם לעשות דבר מה קבוע לקידום האישי שלו במשך דקה אחת בכל יום, באותה השעה. זה מאוד ברור שהגישה הזו יכולה לעזור לכולם, שכן כל אדם יכול להקדיש דקה אחת מיומו לעשיית דבר מה שהוא חפץ, בעוד שקל מאוד למצוא תירוצים לאי ביצוע מטלה שאורכת חצי שעה או יותר בכל יום, אין סיבה שלא תוכלו להקדיש 60 שניות מחייכם לכך. בין שמדובר בשכיבות סמיכה, קריאת עמוד מספר או למידת מספר מילים בשפה זרה, הדקה שבה תעסקו בדבר שברצונכם להתקדם בו תיתן לכם תחושת סיפוק וביטחון עצמי, שעם הזמן יגרמו לכם לרצות בעצמכם לעסוק בכך במשך יותר מ-60 שניות. זה בעצם הדבר החשוב שגישת הקאיזן מספקת – אתם תקבלו אמון ביכולותיכם ותשחררו את עצמכם מתחושות אשמה וחוסר אונים. עליכם פשוט לחוות ניצחון והצלחה קטנים כדי לקבל מוטיבציה להמשיך. התחושות האלה יגרמו לכם להגביר מרצונכם את כמות הזמן שבה אתם מבצעים את המטלה שלכם, בתחילה ל-5 דקות ובמהרה לחצי שעה, שעה ואף יום שלם כשזה מתאפשר.

טיפ מספר 18

הקפידו לשתות הרבה מים שמירה על כמות מספקת של נוזלים בגוף משפיעה על החיוניות.


טיפ מספר 18 תאכלו ירקות כתומים מי לא אוהב מרק עם גזר, בטטה ודלעת? הירקות הכתומים שייכים למשפחת הבטא-קרוטן. אלו הם נוגדי חימצון. העולם המודרני שיש בו זיהום, סטרס ומזון מעובד, מייצר הרבה רדיקלים חופשיים. אלו הם אטומים או מולקולות לא יציבים מבחינה כימית. הם יכולים להתחבר לחומרים שונים וכך לשבש את הפעילות התאית ולגרום למחלות. הירקות הכתומים תורמים לחיזוק המערכת החיסונית. כדאי לצרוך אותם חמים, כדי שיחממו את הגוף ויוסיפו לו לחות. טיפ מספר 19

אכלו תפוח עץ אחד ליום

על פי המחקרים, צריכת תפוח אחד ביום מסייעת לחסום ולעצור גידול בכל אחד מהשלבים. מעבר לתפקודם של נוגדי החמצון שבתפוח למניעת מחלת הסרטן, הם גם משפרים את תפקודה של מערכת החיסון, מה שעשוי לעזור למנוע את מחלת הסרטן עוד לפני שהיא בכלל מתחילה.

טיפ מספר 20

נחישות ואומץ חשובים יותר מכישרון מולד

כישרון מולד הוא מזל גדול בחיים, אבל בלי חריצות גם הכישרון הגדול ביותר ייכשל, קובע האדמירל וויליאם מקריוון, ומספק גם אנקדוטה בספרו שנקרא:

Make Your Bed - little things that can change your life… and maybe the world (תציע את המיטה - הדברים הקטנים שיכולים לשנות את חייך... ואולי גם את העולם")-

"במסלול ההכשרה שלנו נאבקנו באתגרים רבים בכל יום. מסלול ההכשרה של אריות הים כלל בתחילה את 150 החיילים המצטיינים ביותר ועם הזמן הוא הצטמצם ל־24 בלבד. המפקדים שלנו רצו להפיל כמה שיותר חיילים כדי למצוא את הטובים והחזקים ביותר.

אני הייתי בצוות עם החיילים הגבוהים, אבל היה לנו צוות נוסף שכלל חיילים נמוכים, אף אחד שם לא היה גבוה יותר מ־1.65 מטר. הצוות הזה עקף את כולנו גם בים וגם ביבשה. שאר הצוותים נהגו לצחוק על הסנפירים הקטנים שלהם, אבל הצוות המנצח היה זה שצחק אחרון. הם שחו מהר יותר מכולנו והגיעו ליבשה מהר יותר. למדתי מההצלחה שלהם ששום דבר לא באמת חשוב כמו הרצון להצליח. לצוות הנמוכים היה סיכוי קטן יותר להצליח, אבל הם הצליחו יותר מכולנו כי הם היו נחושים ואמיצים יותר".


טיפ מספר 21

ציפיות יש רק על כריות

מכירים את המשפט? נראה לי שהוא נאמר כבר כמעט בכל פורום אפשרי… עבורי קיים חיבור של המושג "ציפיות" עם המושג "אכזבות". מדובר במין ריקוד צמוד, בכל מקום שישנה אכזבה, ניתן למצוא את הציפיה שהצמיחה אותה. ציפייה היא הגזע והאכזבות, על שלל האפשרויות שלהן, הן כמו ענפים. אם נגדע את הגזע, נגדע את האפשרות להתאכזב, או לפחות נצמצם.

במילים פשוטות -כשאין ציפיות אין אכזבות.


טיפ מספר 22

תבחרו באנשים רק לפי גודל הלב שלהם, כל שאר התכונות פחות חשובות

בן האדם הוא חיה שחלק מצרכיה הבסיסים הוא חברויות. האושר שלנו מושפע בצורה דרמטית מהקשרים החברתיים שלנו. גם כשאין לך זמן, תשקיע בהם.


טיפ מספר 23 חיו מתוך שמחה ושליחות

אני בוחרת בכל יום ויום לשמוח ולראות את הטוב: בעולם, באנשים, במה שקורה.

טיפ מספר 24

הקפידו על מספיק שעות שינה מספר שעות השינה הוא אישי, לרוב מומלץ לישון 7-8 שעות.

הפרמטר שלכם הוא האם אתם מרגישים נמרצים וערניים.

שינה היא גורם חיוני להישרדות.

מי שחפץ בחיים בריאים חייב לשים אותה בראש סדר העדיפויות.

כאשר אנו ישנים, המוח שלנו אינו נח לרגע ועסוק בשינון ועיבוד מידע. הגוף שלנו לעומת זאת מנקה רעלים ומתקן את נזקי היום הקודם ומחזיר לעצמו אנרגיה עצמו כדי שהתפקוד שלנו יהיה אופטימלי בזמן שאנו ערים. כל חסך בשינה משפיע באופן משמעותי על הרווחה והתפקוד שלנו. ככל שהחסך בשינה גדל, הנזק לתפקוד עולה בהתאמה.

קיים גם קשר בין הפרעות שינה לוויסות מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי, וכן לבעיות רפואיות לרבות השמנת יתר, סכרת ומחלות לב.

טיפ מספר 25

שחררו - שנו את הדרך

במקום להמשיך להתאמץ ללא תוחלת, הדרך הנכונה היא לשחרר. כמו שאמר פרופסור להנדסה פעם- "כשאתה לא יודע מה לעשות, לך לגלוש על הגלים".

מכירים את ההגדרה של איינשטיין לאי שפיות? ״אי שפיות משמעותה לעשות אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות”. כשאנשים אינםמשיגים את התוצאה הרצויה, בדרך כלל יש להם נטייה לעשות עוד מאותו דבר. במידה וכבר ניסיתם להשיג את מטרתכםונכשלת, אל תחזרו שוב על אותם דברים שכבר עשיתם, עליכם לחפש דרך שונה שתעלה אתכם על מסלול של הצלחה. היוגמישים, חקרו מה עובד בשבילכם, חפשו דרכים חדשות, גלו מהם הדברים שכן עובדים עבורכם ועשו אותם.

שימו לב שצפייה בטלוויזיה, ושאר מסיחי דעת הם לא דרך בריאה ויעילה לשחרור ואף יכולים לפגוע ביכולת של החלקים הלא מודעים במח שלנו לעבד את המידע.

במקומות רבים בעולם ישנו מנהג נפוץ: זריקת מטבע קטן או חפץ קטן וסמלי אל תוך מימי מזרקה או באר, כאקט המסמל פינוי מקומו של דבר מה ישן ולא מתאים והכנת מקום עבור דבר מה חדש ורצוי. על בסיס מנהג זה ניתן להשתחרר ממשקעים מהעבר, מהרגל גרוע, מחשבות מטרידות או תגובה אוטומטית אשר אינם מתאימים יותר לחיינו וניתן ליצור יעד/הרגל/מחשבה/התנהגות חדשים ורצויים תחתם.


טיפ מספר 26

תזרמו

כמו מים בנהר שזורמים עם הדרך.

כי עם כל מכשול משהו טוב נלמד.

ובסוף כל הנחלים זורמים לים.

יש שיגידו שזו שאלה פילוסופית, או רוחנית. בעיני זו שאלה מאד מעשית. שאלה שקשורה ישירות ליום יום שלי. איכות החיים ביום יום שלי מושפעת ממה שאני עושה ואיך אני מרגיש כלפי זה. מהפרשנות שלי לאירועים, מהמחשבות, מהרגשות, ומהתחושות שלי. מהחוויה שלי שמשתנה מרגע לרגע. בתוך ים החוויות שאנחנו עוברים ביום יום שלנו, יש סוג מיוחד של חוויות - חוויות שיא. אלו חוויות שבהן אנחנו מרגישים בשיאנו - שאנחנו פועלים בדרך הטובה ביותר, שיש לנו שקט פנימי תוך כדי, יש לנו גם ידיעה פנימית על הצעד הבא בכל פעם. לפעמים זה מוביל לפתרונות יצירתיים. למרות שייתכן שאנחנו מתמודדים עם אתגר, זו חוויה נפלאה, ואפילו מיסטית לעיתים, של זרימה.

פרופסור מיכלי צ'יקסנטמהי מאוניברסיטת שיקגו, הקדיש את 50 שנים לחקר חוויות הזרימה, ההגדרה שלו לזרימה בעקבות המחקר שלו:״ זרימה היא חוויה סובייקטיבית של קשב גבוה אך לא מאומץ הנאה ומודעות עצמית נמוכה אשר יכולה להתרחש במשך ביצוע פעיל של משימה מאתגרת."

בשנים האחרונות חלה התקדמות במחקר המדעי על מצבי הזרימה. מה שהתגלה הוא לא פחות ממדהים, ובעצם מראה שהחוויות הייחודיות, שנשמעות מיסטיות לפעמים, הן בעצם מותאמות לפעילות מוחית יוצאת דופן שמתרחשת בעת מצבי: Flow.

תת פעילות של אזורים קוגניטיביים של חשיבה וקוגניציה - הפחתה של רעש הנובע מהמון מחשבות ובמיוחד ביקורת עצמית. תת הפעילות היא גם באזורי הזמן, ולכן אנחנו חווים את הזמן כאיטי או מהיר. לפעמים בתוך תת הפעילות של האזור כולו, יש אזורים ממוקדים מאד שנדלקים. כיצד עלייה בנוירו טרנסמיטרים מועילה לנו?

דופמין שמייצר הרגשה טובה, תגמול, ופוקוס.

נור-אדרנלין שמייצר חדות ומיקוד.

אננדמייד שמגביר יצירתיות על ידי עידוד קישוריות בין חלקי המח.

סרוטנין שמביא להרגשה טובה.

אנדורפינים שמשככים כאבים והפרעות אחרות ומגבירים הרגשה טובה.

השינויים הללו מתאימים לכך שהחוויה של זרימה היא חוויה נעימה ואפילו ממכרת.

חוויות זרימה נותנות לנו מנגנון תגמול פנימי כדי להיות בשיאנו, ולשפר את איכות חיינו.

במצבי Flow יכולת הלמידה העשייה והיצירתיות שלנו היא מקסימלית. השתקת החשיבה הרגילה מביאה אותנו להיות מחוברים ישירות ללא מודע. לאזורים רחבים במח שמעבדים הרבה מידע ומהר. הרבה יותר מהחלקים הקוגניטיביים.

היצירתיות נובעת מהפעלה מוגברת של אזורי זיהוי דפוסים, ומהפעלה של אזורים מגוונים בשני צדי המח, שמאפשרים לנו לראות דברים חדשים ולעשות חיבורים חדשים. – הטיפ הזה קצת קשה להבנה, אולי כדאי לפשט אותו לשפת העם?


טיפ מספר 27

היו שחקנים, חיו בתוך הרגע הזה!

רבות מהמחשבות שלנו מוקדשות לעבר ולעתיד, בעוד המציאות היחידה בה אנו יכולים לפעול היא הרגע הזה. פרשנים חיים את העבר ללא יכולת השפעה, כי הזמן עבר,

מחשבות על העתיד הרחוק, לעיתים קרובות ממלאות בדאגות, כי השליטה אינה בידינו.

״כחוק של החיים, אנשים דואגים יותר בנוגע למה שהם לא יכולים לראות, מאשר בנוגע למה שהם יכולים לראות” – יוליוס קיסר.

כמה שוקלת כוס מים?

המתח ודאגות חיינו הם כמו כוס מים. הרהרו בהם לזמן קצר ושום דבר לא יקרה. אם תחשבו עליהם לזמן יותר ארוך הם יתחילו להכאיב. ואם תחשבו עליהם לאורך כל היום, תרגישו משותקים ולא מסוגלים לבצע דבר.

סטיבן קובי בספרו “שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד” טוען שאנשים פרואקטיביים (יזמים), זאת אומרת אנשים שאחראים לחייהם, הם אלו שמבזבזים את האנרגיה והזמן שלהם בהשפעה במעשים ופחות נשארים במקום של הדאגה. לעומתם, אנשים ריאקטיביים (מגיבים) ממקדים את חייהם במעגל הדאגות, הם יהיו תמיד ״המסכנים”, יגידו שאחרים הם אלו שאשמים בדברים שקורים, ירגישו חוסר יכולת וינקטו בחוסר מעש.

סטיבן קובי מציג זאת כך – הבעיות הניצבות בפנינו שייכות לאחד משלושת התחומים הבאים:

שליטה ישירה – בעיות הכרוכות בהתנהגותנו שלנו.

שליטה עקיפה – בעיות הכרוכות בהתנהגותם של אנשים אחרים.

חוסר שליטה – בעיות שלגביהן איננו יכולים לעשות דבר, כמו דברים בעברנו או מצב שהמציאות גרמה.

הגישה הפרואקטיבית עושה את הצעד הראשון לפתרון כל שלושת סוגי הבעיות בתחום מעגל ההשפעה שלנו בהווה. ההתנהגות שלנו היא תוצר של ההחלטות שלנו ולא של הנתונים. כלומר, יש לנו את היכולות לשלוט על הרגשות והערכים וכתוצאה מכך לשלוט על הפעולות שאנו מבצעים.

הדאגה הופכת לחרדה וחרדה עלולה לגרום לנו לקפוא במקום. כך, מעגל הדאגה הוא השולט בחיינו. אך אם ניקח את הדאגה נבדוק כיצד ואיך אנו כן יכולים להשפיע, נצמצם את מעגל הדאגה ונרחיב את מעגל ההשפעה.

במידה ואנו לא מסוגלים לשנות את הדאגה, מגורמים שלא בשליטתנו כמו: מזג האוויר ביום של פיקניק, אנחנו יכולים להתמודד עם ההשפעות שלהן. למשל: אם מזג האוויר לא ברור ופתאום יורד גשם - נכין אלטרנטיבה לפיקניק - ארוחה מיוחדת בבית ונבין שגם לזה יש חן ויתרון.

זכרו- אתם המשפיעים הגדולים על חייכם!

האנרגיה החיובית שלכם תגדיל את מעגל ההשפעה ותקטין את מעגל הדאגה!


אנחנו אחראים על החיים שלנו בלבד כשניקח אחריות על עצמנו אחרים יקחו אחריות על עצמם.


טיפ מספר 28

what was - was was

זכור לך את הסרט "דלתות מסתובבות"? סרט בריטי משנות ה 90 המאוחרות.

הלן היא גיבורת הסרט, היא פוטרה ממשרתה והיא ממהרת לתפוס את הסאבווי בלונדון-

בתסריט אחד היא מספיקה ובתסריט השני לא.

העלילה מתפצלת וכל הסרט הוא במעברים בין שני התסריטים.

בתסריט אחד היא מגיע הביתה מוקדם מהרגיל ותופסת את החבר שלה בוגד בה.

היא עוזבת אותו ועוברת לגור עם חברה ואחרי זמן מה היא מתחתנת ופותחת משרד יחסי ציבור. וככה חייה נמשכים.

בתסריט אחר- מגיעה הביתה באיחור. מפספסת את החבר שלה עם האשה האחרת.

נשארת איתו וסובלת בקשר הזה כשהוא ממשיך לבגוד בה והיא מפרנסת אותו בעבודות מתחלפות.

וכך הסרט נמשך במקביל- דלתות מסתובבות, תכל'ס- סרט מהחיים.

כמה פעמים שאלת את עצמך, ״מה היה אילו?״ או "מה היה לולא?"

או ״מה היה אם?״

אני יודעת שאלה לא מחשבות מיטיבות ובכל זאת הן מגיעות אלי מעת לעת.

אלו מחשבות מסוג דלתות מסתובבות. מה שעוזר לי להיות בקבלה עם ההחלטות שלי, גם בדיעבד, זה להזכר שבעצם אני לא יודעת.

הרי לא באמת יש לנו מושג אם היה יותר טוב או יותר רע, אם היינו עושים אחרת.

הרי זו חכמת הבדיעבד. הגישה המיטיבה לחכמת הבדיעבד היא להגיד לעצמנו :

״עשיתי אז את הכי טוב שיכולתי והתאים לי״

מה שחשוב זה האופן בו נפגוש את המחשבות האלה והנה מה שאני עושה :

אני חוזרת להווה ושואלת :

מה הדבר הטוב שאני לוקחת מההחלטה שכן קרתה?

מה אני לומדת מזה? איך זה משרת אותי היום לטובה?


טיפ מספר 29

ספרו לעצמכם ולאחרים את הסיפור שלכם

אנחנו חיים את הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו. חשוב לחיות מתוך תחושה של שליחות, של מטרה, של ערך. מצאו את הזמן להתבונן אחורה מאין באתי ולאן פניי מועדות. מה המתנה המיוחדת שיש לי לתת לעולם. האם היא באה לידי מימוש בחיי היומיום שלי? אם לא, אולי כדאי לי לעשות שינוי. חשוב לקום בבוקר עם חיוך ולדעת שהקיום שלי תורם לעולם!

טיפ מספר 30

די לנסות - עשו! אל תפחדו לקחת סיכונים מחושבים כשאנחנו צעירים, הכל אפשרי ופתוח ואנחנו מוכנים לנסות, כי אם ניכשל, לא נורא אפשר להתחיל מחדש. ככל שעולים בגיל, כך גם הרצון להתנסות יכול לרדת. אל תתנו לזה להשפיע עליכם. התעוזה מאפשרת כניסה לתחומים חדשים, מציאת פתרונות חדשים, היכרות עם אנשים חדשים ועוד. "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים״ (ד״ר סוס)


טיפ מספר 31

התלבשו בבוקר, גם אם אתם לא יוצאים מהבית יש אנשים שעובדים בבית. גם אני הרבה פעמים עובדת בבית.

אבל גם אז, אני מסדרת את המיטה, מתלבשת, מתאפרת, עונדת תכשיטים ונועלת נעלים.

זה גורם לי להרגיש טוב עם עצמי ולהלך רוח של עשייה ופרודוקטיביות.

לדאוג לאיך אנחנו נראים קשור גם לכבוד עצמי ואהבה עצמית.

טיפ מספר 32

חפשו פתרונות פשוטים לא צריך תותח כדי להרוג זבוב.

בחיים אין תותח גדול שממנו תתפוצץ פצצת הצלחה ענקית אחת.

יש תותח קטן שיורה תוצאות קטנות ושגרתיות עם רצון לשפר בכל ירייה.

Los Angeles Lakers זכו באין ספור אליפויות ב-NBA בשל גישת המאמן שביקש בתקופה ירודה שלהם ״לקלוע רק עוד סל אחד״.

טיפ מספר 33

התייחסו לכישלונות כאל משוב לצמיחה

בחיים אנו כל העת מקבלים תוצאות.

יש תוצאות שאנו אוהבים וקוראים להן הצלחות ויש תוצאות שאנחנו לא אוהבים ואנו קוראים להן כישלונות.

אין הצלחה אמיתית בלי ניסוי וטעייה בדרך.

ההתנסויות ההכרחיות שלנו הן אלו שבונות את ההצלחה.


ושימו לב, שיש בחיים טעויות מוצלחות https://www.youtube.com/watch?v=KBZNGrUiTzY


טיפ מספר 34

חזקו את האמונה בעצמכם

הדיבור העצמי שלכם הינו מרכיב קריטי בבניית האמונה העצמית שלכם.

מה שאתם אומרים לעצמכם ישפיע על האופן בו תתפשו את הדברים, וכפועל יוצא – גם על האופן בו תפעלו. קחו שליטה עלהדיבור העצמי שלכם, השתמשו במנטרות מעצימות,

אמרו לעצמכם עד כמה אתם חזקים, יכולים ומסוגלים. תנו לעצמכם חיזוקים חיוביים שוב ושוב

באמצעות שינון חוזר של הצהרות אישיות מחזקות.


טיפ מספר 35

שתפו אנשים אחרים

קל יותר להוציא לפועל מטרות מאתגרות כשיש לצדכם קבוצת מעודדים.

שתפו אנשים אחרים במטרות שלכם ובקשו מהם את הסיוע שאתם זקוקים לו. בנו לעצמכם רשת תמיכה שתסייע לכם, כשהדרךמתחילה להיות קשה.


טיפ מספר 36

התמקדו בחיובי

“האנרגיה זורמת לכיוון שבו תשומת הלב מתמקדת!”. עליכם להתמקד ב- ”יש” ולא ב- ”אין”. במקום להתמקד בדברים שעליכם להימנע לעשותם, או בדברים שאינכם יכולים/מסוגלים לעשות, התמקדו בדברים ובפעולות שאתם כן יכולים לעשות. השמירה על הפוקוס החיובי תטעין אתכם באנרגיה הנדרשת כדי לחולל את השינוי.


טיפ מספר 37

הקצו את הזמן הנדרש

כל שינוי שאנו רוצים להכניס לחיינו דורש הקצאת זמן. אם לא תקצו למטרה את הזמן הנדרש, לעולם לא תמצאו את הפנאי לפעול למענה. מחויבות למטרה מתבטאת בזמן שאותו אתם מקצים כדי לפעול להשגתה. העריכו את הזמן שאתם נדרשים להשקיע, כללו אותו בתכניתכם השבועית וסגרו אותו ביומנכם.


טיפ מספר 38

היו ספציפיים וקונקרטיים

דייקו בהגדרת המטרה שלכם וכתבו מה בדיוק אתם רוצים.

נסחו את מטרתכם באופן מדיד וניתן להשגה. ככל שתדייקו בהגדרת המטרה,

כך יקל עליכם לפעול להשגתה.

קשה מאוד לפעול כאשר המטרה מעורפלת. לדוגמה, במקום להגיד

“אני רוצה לשפר את מצבי הכלכלי” - ציינו במדויק את הסכום שאותו ברצונכם להשיג.

״אני רוצה לרזות״ – ציינו בדיוק כמה משקל ברצונכם להוריד, עד מתי, חלקו למטרות קטנות וגם בהם דייקו.

טיפ מספר 39

הציבו מטרות בעלות ערך עבורכם

וודאו שהשינוי שאתם רוצים לעשות, חשוב לכם באמת, ואינו רק בגדר משהו שאתם חושבים שאתם ״צריכים״ לעשות רק משוםשמצפים מכם. כשאתם מציבים לעצמכם מטרה כלשהי, שאלו את עצמכם מדוע היא חשובה לכם ומה תשיגו בכך שתגשימו אותה. מה היא תתרום לחייכם?


טיפ מספר 40

צעד קטן בכל פעם

ככל שהמטרה הינה גדולה ומורכבת, כך השגתה נדמית בלתי אפשרית, מכיוון שנוצרת תחושה של הצפה. הדרך היעילה להתגבר על תחושת ההצפה המשתקת, היא לפרק את המטרה הגדולה ליעדי ביניים קטנים וקלים להשגה. פרקו את המטרה הגדולה והנשגבת ליעדים קטנים ברי השגה, והתמקדו כל פעם רק בצעד הקטן הבא. לאחר שהשגתם אותו, התמקדו בצעד הקטן שבא אחריו וכן הלאה, עד שתגיעו לקו הגמר. כך נבנית הצלחה.


טיפ מספר 41

שנו את הדרך

מכירים את ההגדרה של איינשטיין לאי שפיות? ״אי שפיות משמעותה לעשות אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות״. כשאנשים אינםמשיגים את התוצאה הרצויה, בדרך כלל יש להם נטייה לעשות עוד מאותו דבר. במידה וכבר ניסיתם להשיג את מטרתכםונכשלתם, אל תחזרו שוב על אותם דברים שכבר עשיתם. עליכם לחפש דרך שונה שתעלה אתכם על מסלול של הצלחה. היוגמישים, חקרו מה עובד בשבילכם, חפשו דרכים חדשות, גלו מהם הדברים שכן עובדים עבורכם ועשו אותם.


טיפ מספר 42

״אף על פי כן ולמרות הכל, נוע תנוע!” (גלילאו גליליי)

הנובע מכוח האינרציה של סדרת פיבונאצ'י הנמצאת במבנים ספירליים רבים בטבע ואנחנו רוצים לצמוח כמוהם... שני האיברים הראשונים בסדרה הם 1, 0

וכל איבר לאחר מכן שווה לסכום שני קודמיו. בהתאם לכך (איבריה הראשונים של הסדרה הם : 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144), העניין הוא שכדי להניע את הספירלה שתתחיל לעבוד מעצמה, צריך להשקיע הרבה אנרגיה ומאמצים כדי להגיע ל-1 מ- 0 ואחר כך היא ממשיכה לרוץ ולהתעצם מעצמה...

טיפ מספר 43

"חיים צנועים גורמים לאושר רב יותר מאשר מרדף אחר הצלחה"

זו הנוסחה של אלברט איינשטיין לאושר, אותה ששרבט איינשטיין בגרמנית בפתק שמסר לנער מעליות בביקור ביפן ב-1922, הפתק נמכר ב-1.3 מיליון דולר, במכירה פומבית בירושלים לקונה אנונימי.

טיפ מספר 44

ספרו רק אמת. שקרים מסבכים אותנו. צריך לזכור מה אמרנו מה ולמי. גם אם נדמה לכם שממש בלתי אפשרי להגיד את האמת או שממש לא נעים לכם מהאמת, יש לזה פתרונות.

אפשר לשתוק ולא ממש לענות. אפשר לתת תשובה סתמית, להעביר נושא.

כשהפה נקי, הלב נקי. זה גם לא אסון להתוודות. אני רוצה לגלות לכם סוד.

מה כבר יקרה אם תספרו את האמת? אני מבטיחה שהשמש תזרח מחר... אפשר לספר אותה גם בצורה הדרגתית... שקר יוצר מרחק בין אנשים. באותה מידה חשוב לתת לאנשים תחושה בטוחה שהם יכולים לספר לכם הכל ללא שפיטה מצידכם. אז הם לא יצטרכו לשקר ולהתרחק.

טיפ מספר 45

הרגיעו את עצמכם לפני השינה אנשים נוהגים לראות טלוויזיה לפני השינה, או לגלוש באינטרנט או להיות ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם ו/או טיק טוק. זה לא תמיד טוב, מצאו דברים מרגיעים לעשות לפני השינה באור רך.

טיפ מספר 46

גלו תחומי עניין חדשים ובעיקר תחומים של יצירה

אין דבר מלהיב יותר מלגלות תחומי יצירה חדשים. האינטרנט מאפשר לנו לגלות עולמות חדשים של תוכן ויצירה, כל אחד על פי נטיות ליבו...

טיפ מספר 47

התנדבו אנחנו דואגים לעצמנו. אבל האמת היא שמה שהכי עושה טוב (לי ואני מניחה שגם לאחרים) זה לתת לאחרים.


טיפ מספר 48 הקשיבו למוזיקה-שירו-רקדו כל אחד והמוזיקה שהוא אוהב.

מוסיקה שמעלה את המורל, מוסיקה לרקוד, מוסיקה שמעלה חיוך, מוסיקה שנותנת השראה להצלחה... מוסיקה שעושה לך טוב.

טיפ מספר 49

תכלית חיינו היא האהבה.

לאהוב את החיים, לאהוב את יקירנו, לאהוב את עצמנו ולאהוב את היכולת שלנו לתרום לזולת, להרגיש שווה, שייך ומועיל – כל זה מהווה מחצב יקר ערך כנגד שחיקה וקשיי החיים שמזדמנים לנו במסע החיים שלנו. הרצון לאהבה משותף לכולם ולכן צריך רק:

· לפתוח במפתח את הלב לאהבה (להיפתח לאהבה, לרצות לאהוב ולקבל אהבה).

· להתבונן מסביב ולמצוא אהבה בכל דבר: חיוך של תינוק, ליטוף של כלב, חתול, יופי של פרחים, עצים, נוף, טבע, יצירות יפות מעשי אדם – אומנות, ריקוד ועוד.

· לעשות דברים שאוהבים ולאהוב את מה שעושים.

· לבחור להיות במקומות שטוב לנו בהם.

· לבחור להרגיש טוב ולהיות אדון לרגשות שלי.

· לאהוב את עצמנו ולפגוש את הילד שבתוכנו באהבה ויצירה.

· לפזר אהבת חינם, ספרו ליקרים לכם שאתם אוהבים אותם.

טיפ מספר 50

המצבים בחיים ניטרליים

מה שמתרחש בחיים אינו טוב או רע לכשעצמו, המחשבה שאנחנו חושבים היא זו הקובעת אם המצב הוא חיובי או שלילי!

עיקר הלחץ שאנחנו חווים, הוא מהמחשבות, דעות, תסריטים, ציפיות, רצונות, השוואות

לא מה שקורה לנו גורם ללחץ אלא מה שאנחנו חושבים על מה שקורה לנו, כלומר עיקר הלחץ הוא סובייקטיבי (ייצור עצמי).


טיפ מספר 51

לשחרר – לחמול ולא להיאחז

"זכור את שעשה לך עמלק"... והכוונה, לזכור את הרע ולנקום. יצירות רבות ומדהימות נכתבו על בסיס הטרגדיות הקשורות למושג המוכר "וונדטה" – נקמה בעברית. תרבויות מאדירות ומקדשות את תפיסת הנקמה וההיאחזות במעשה מן העבר כערך בעל חשיבות עליונה הקשורה לכבוד המשפחה, הקהילה ועוד, כאשר רק הנקמה תביא לפורקן הרגש שיפתח מעגלי נקמה חדשים לעולם ועד.

אולם אנו יודעים לעשות זאת גם לעצמנו - "אני לא סולחת לעצמי" - מוכר לך המשפט?

מבחינה פסיכולוגית זה בא לידי ביטוי ברגשות אשמה. כאשר עשינו מעשה לא נכון וטעינו, ולא סלחנו לעצמנו, אנחנו לרוב גוררים את רגש האשמה לכל החיים. הביטוי הרגשי וההתנהגותי לרגש האשמה, יבוא לידי ביטוי בחיים תחת צל של אשמה, חוסר ביטחון, "אני לא ראוי ל..." הסתגרות, דיכאון, מחלות וכו'.

לכן, יצירות שנכתבו והומחזו על בסיס נקמה ורגשי אשמה נקראות "טרגדיות".

וזוהי באמת טרגדיה של חיים. האם ניתן לבחור אחרת? בהחלט, כן!

ראשית: נלמד למחול לעצמנו ולזולתנו.

אנחנו שומרים בליבנו (או אוספים - אוגרים) רגשות שונים, בד"כ רגשות כבדים, בקשר לעניין לא סגור מול אדם קרוב, יקר, מול חבר/ה, מול כוחות עליונים, או מול משהו שפגע בנו או אפילו מול עצמנו. עניין לא סגור קושר אותנו לחוויה לא נעימה ובכך אנחנו נשארים כלואים ומחוברים, בלית ברירה לעניין לא פתור. (זו גם אחיזה).

עניין לא פתור יכול לקרקע אותנו מבחינה רגשית ומנטלית ולגזול מאתנו את החופש להיות חופשי ומאושר באמת ובכך מכלה את אנרגית החיים שלנו.

שחרור מאחיזה של המעשה, של האירוע או מהאדם הפוגע, מאפשר שחרור אל החופש אמיתי ומאפשרת צמיחה אישית.


טיפ מספר 52

תפסיקו לחכות למשיח, העצה של פרשת תצווה – עזרו לעצמכם.

האם דחיתם דברים ל"אחרי הקורונה"? האם אתם מחכים ל"אחרי החגים", ל"אחרי שתרדו במשקל״... כל רגע בחיים שאתם מחכים שמשהו יקרה, כדי שתוכלו להתקדם בתכניות שלכם, הוא רגע מבוזבז. בכל רגע ורגע בחיים אני ממליצה לראות מה אתם יכולים לעשות כדי להתקדם בתכניות שלכם, ללא תלות בנסיבות ו/או באנשים אחרים. יש המון דרכים לגרום לדברים לקרות, נסו לא להתקבע על דרך מסוימת.

טיפ מספר 53

מגיע לך

כמו באר שמוזנת ממי תהום ומספקת מים לכל דורש כך אדם שמכבד את עצמו ומכיר בערכו פנוי לתת ולתרום לזולת. כך כתבתי לבני ב-2009 במסעו לפולין. באר שאינה מוזנת איננה יכולה לתת, לתרום ולהיות בשביל האחר... איך הגעתי לזה רק בטיפ ה – 53? הגיוני כי מטבע היותי, אני קודם נותנת לאחרים ודואגת לאחרים לבריאותם ולרווחתם. אבל בשלב מסוים גיליתי, שאם לא אמלא את המשאבים שלי באנרגיות טובות ובאהבה עצמית, יהיה לי פחות לתת לאחרים. אז קודם כל נדאג לעצמנו, אהבו את עצמכם ופנקו את עצמכם בשינה טובה, מזון בריא וחיים מספקים. כך יהיה לנו קל מאוד לתת לסביבה, מבלי שיצטברו אצלנו רגשות שליליים. הכל כמובן מתחיל בלאהוב את עצמנו ולהאמין שמגיע לנו כל הטוב הזה.

טיפ מספר 54

הכרת תודה

אמירת תודה על מה שיש היא דרך להתבונן כל יום מחדש בכל הדברים החיוביים שיש לנו בחיים. בדרך כלל, הנטייה הטבעית של האדם לא להתעכב ולא להתבונן במה שטוב לו אלא לראות שוב ושוב - מה עוד חסר לו, במיוחד לאור העובדה שאנו חיים באווירה של תחרותיות, אינדיבידואליות והישגיות. היכולת לעצור ולומר תודה על מה שיש ועל מה שהושג, מדי יום, חייב להיות חלק מאורח החיים של כל אחד מאתנו. לצערנו, רק כאשר האדם פוגש את הסבל, אובדן או מחלה, הוא מתחיל להעריך את מה שיש לו.

על מנת לאמץ הרגל זה שימו לב לנקודות הבאות:

· פקחו עיניים באמירה חיובית מרימה.

· התחילו את היום בהכרת תודה על מה שיש.

· התחילו את היום עם מחשבה שמשהו נפלא הולך לקרות לי היום, לא יודע/ת מה, איך, מתי אבל משהו נפלא יקרה לי במהלך היום...

· רשמו כל יום שלושה דברים טובים שקורים לכם בכל יום ויום בחיים.


טיפ מספר 55

להיות מספיק טוב Good Enough

מצאתי את עצמי לפעמים נלחמת בכמה חזיתות, בשאיפה לנצח באופן מוחץ בכל אחת מהן, ממרום שישים שנות ניסיון, למדתי שזה בסדר לתעדף חזיתות בצורה שונה ולפעמים הניצחון הוא בלהיות גם עם מדובר בעשייה של 70%.


טיפ מספר 56

נהוג לומר, להסתכל על חצי הכוס המלאה ואני אומרת, הכוס מלאה כולה, במרכיבים שונים... אומר הפתגם, ״הכל בעיני המתבונן״ אוסיף ואומר – הסוד נמצא בגישה שלנו לחיים.

איך אנחנו בוחרים להסתכל על העולם, על מה שקורה לנו ומי שאנחנו.

בידך הבחירה לראות את הכוס המלאה.


טיפ מספר 57

אהבה עצמית

״המשאבים הדרושים לנו על מנת להפוך את חלומותינו למציאות, נמצאים בתוכנו, ממתינים ליום שבו נחליט להתעורר ולטעון לעצמינו את זכויותינו המולדות״ טוני רובינס


טיפ מספר 58

הקשיבו יותר ותייעצו פחות אנשים משתפים אותנו כי הם זקוקים לאוזן קשבת. זה לא אומר שהם מבקשים מכם עצות. אם אדם לא ביקש את עצתכם, פשוט הקשיבו לו והראו לו שאתם מקשיבים על ידי תגובות מתאימות כמו : "הבנתי אותך", "אוקי" וכולי. אל תגידו לאנשים מה הם צריכים לעשות, זה מאוד מעצבן. האם תרצו שיגידו לכם מה לעשות אם לא שאלתם? פרגנו לאנשים על הדברים הטובים שהם השיגו, תמכו בהם אם הם צריכים, אבל אל תדחפו את האף למה שלא נוגע אליכם. אם אנשים ירצו לגלות לכם פרטים אינטימיים או אישיים, הם יעשו זאת. ואם הם יעשו זאת, אנא הגיבו בהבנה בלבד, ללא ביקורת או שיפוט.

טיפ מספר 59

אקטיביות היא שם המשחק

בחירה הפאסיביות גורמת לנסיבות לקבוע לנו אם נהיה שמחים או עצובים. לעומת זאת אקטיביות מניבה אפשרויות לשינוי המציאות.


טיפ מספר 60

השראה לחיים מתהליך הכנת עוגת גבינה מושלמת

ויש לנו מה ללמוד מהסוד להכנת עוגת גבינה מושלמת.

הסוד לעוגת גבינה המשובחת מצוי, ביחס!!

הגישה בהכנת עוגת גבינה חייבת להיות ברכות, בעדינות, ברוך, לאט לאט.

אחר כך הסוד הוא באפיה, ליצור את התנאים המתאימים.

לאט, לאט... סבלנות חשובה כאן .

אסור בשום אופן לפתוח את דלת התנור בבת אחת.

איך יודעים שהעוגה מוכנה? ניסיון ואמון/ TRUST .

ואז פותחים חריץ קטן בדלת התנור ונותנים לעוגה לנוח.

ולסיכום כמו בחיים, היחס קובע יותר מהכל

רכות, עדינות, איטיות, סבלנות, מנוחה,

ומה איתנו?

האם אנחנו נותנים לעצמנו וגם לאחרים

יחס של רכות, עדינות, סבלנות, איטיות ומנוחה?

היחס שלנו לעצמנו ולאחרים קובע איך אנחנו מתמודדים

עם הקשיים, עם הפחד, הדאגה, החרדה ואי הודאות

שנוכחים כל כך חזק אצל כל אחד ואחת.



ולסיכום

הציפור הראשונה משיגה את התולעת, העכבר השני משיג את הגבינה. אין נכון ולא נכון. תעברו על הרשימה, תחשבו למה אתם מתחברים, תחשבו איפה גיבבתי שטויות ובעיקר תתנסו...

כל יום שעובר אנחנו לומדים עוד דברים באוניברסיטת החיים, כך שנוספים טיפים מהתנסויות חדשות ומזכרונות יפים מאמש...


טיפ מספר 61

תצ'פרו את עצמכם

לי יש טריק עם עצמי כשאני הולכת למבחן, ראיון, פרזנטציה....

אני מכינה רשימת דברים שיפנקו אותי כשאחזור,

דברים שעושים אותי מאושרת במקרה שארצה תמיכה.



מקווה שהיה לכם לערך! אם מצאתם לתובנות האלו ערך, תייגו מישהו ושתפו אותי לאיזו תובנה אתם הכי מתחברים.








35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page