top of page
  • תמונת הסופר/תמוניקה ידלין

דמיון מודרך

עודכן: 24 בפבר׳ 2019




מה זה דמיון מודרך?

מדוע בכלל יש צורך להדריך את הדמיון שלנו?

איך משתלב הדמיון המודרך בשיטת ה-NLP? מסתבר שמדובר ביכולת אנושית מופלאה שניתן לכוונה לתועלות שונות ומגוונות ולהפיק ממנה תהליכים מחזקים ומועילים פיזית ונפשית. אם רק תדמיינו..

משחר האנושות השתמש המין האנושי בתקשורת הפונה ישירות ללא מודע.

סמלים , ציורי קיר , סיפורים ששימשו כמטפורות והפעילו את הדמיון של מקבלי המסרים בצורה כזו שעוררו רגש והניעו אנשים לפעולה.

בעזרת עבודתם של ד"ר ריצרד בנדלר ביחד עם הפרופסר ג'ון גרינדר בשנות ה-70 שדגמו דפוסים של מטפלים מצוינים, בין היתר, נדגמה עבודתו של ד"ר מילטון אריקסון שהיה יוצר הצלחות טיפוליות, ופריצות דרך ושינויים שהחזיקו לאורך זמן אצל אנשים.

רבים רואים את ד"ר מילטון אריקסון כמי שלקח את השימוש בכלים השונים של דמיון מודרך לרמה הבאה, בספר ״קולו של מילטון אריקסון״ הסבירה סדני רוזן את גישתו הייחודית שיצרה ממד חדש בעבודה התרפויטית. אריקסון שכלל את כוחן של המילים והסיפורים המטפוריים להשפיע על האדם לשנות התנהגותו תוך סילוק סימפטומים המשבשים את חייו לצד גיוס משאבים הקיימים בו ואינם מנוצלים על ידו. הוא בחר מטאפורה המותאמת לבעיה הסמויה של המטופל וכלל בתוכה את הכיוון לפתרון-הריפוי. המטאפורה יצרה בלבול זמני, מקטינה ביקורת והתנגדות ומאפשרת עבודה עם הלא מודע. כך שמבלי משים משנה את הרגשתו ותפיסתו של האדם ומגלה את כוחו להתמודד עם הבעיה המטרידה אותו לצד העצמת כוחו הפנימי. בעקבות הורדת החסמים והמעכבים מסמן לו את הדרכים לנהל את חייו באופן מיטבי.

אנו יודעים ששימוש בדמיון משפיע בצורה משמעותית ביותר על מצבו הנפשי והפיזי של האדם. כיום גם המדע מוצא יותר ויותר הוכחות לכוחו של הדמיון כמשפיע גם על התהליכים הפיזיים בגוף .כמו שכותבים הפרופסורים הנס ושולמית קרייטלר מאוניברסיטת ת"א בהקדמתם לספר "האוטוסוגסטיה" :" הבה ניקח את ההשערה כי החשיבה היא כח, כח שיכול לא רק להשפיע על מצב הרוח אלא אף לגרום לשינויים פיזיולוגיים. ההשערה הזאת נחשבה בעבר כחסרת שחר וכאשליה של השכל נטול החוש הביקורתי…והנה לפני שנים אחדות הוכח באורח ניסויי כי אם אדם מצפה לאירוע מסוים, ציפייה זו יוצרת שינוי ניכר בדפוסי המוח שלו. ושוב, אם הציפיה נפסקת, משתנה גם דפוס גלי המוח החשמליים. מאחר שאירוע נצפה קיים אך ורק בתחום החשיבה הדמיונית, הרי הייתה זאת החשיבה אשר שינתה את גלי המוח."

דמיון מודרך נחקר ונבדק רבות במהלך כ-25 השנים האחרונות וממצאים רבים מראים את ההשפעה החיובית של דמיון מודרך על הבריאות, יצירתיות, תהליכי חשיבה וביצועים של האדם. מחקרים מראים גם שאפילו כ-10 דקות של דמיון מודרך יכולים להוריד רמות של לחץ דם, לסייע בהורדת רמות כולסטרול בדם, להגביר את פעילותה של מערכת החיסון, להפחית כאבים בגוף ואף להגביר באופן משמעותי מיומנויות ביצוע בתחומים שונים: עסקים, תחרויות ספורט, אומנים לפני עלייה לבמה, מבחנים חשובים, עבודה או לידה ועוד.

כמו כן, המחקרים מראים כי דמיון מודרך מסייע גם בתהליכי ירידה במשקל, הפחתת תחושות חרדה, דיכאון (לא קליני) ועייפות.

הדמיון מודרך הפך לחלק בלתי נפרד מטכניקות של טיפול, אימון בתחומים רבים מאוד יכולת ההדמיה הנמצאת בבסיס הדמיון המודרך התגלתה כאסטרטגיה של אנשים מצליחים. כאשר נשאלו אנשים שהצליחו בתחומים שונים, מה הייתה האסטרטגיה המנטאלית שלהם בדרך אל ההצלחה,התברר כי כולם דמיינו מראש את מטרותיהם לפרטי פרטים וכך הייתה עבורם הגשמת היעדים ממוקדת וקלה יותר.


אז מהו דמיון מודרך?

דמיון מודרך הוא טכניקה עדינה ולא פולשנית, יחד עם זאת רבת עוצמה המתמקדת ומכוונת את הדמיון. דמיון מודרך הוא בעצם תקשורת עם הלא-מודע, המתנהלת במצב של רגיעה והרפיה.הרגיעה היא זו המאפשרת למודע שלנו לנוח ולאפשר את התקשורת עם הלא מודע.השיחה עם הלא מודע שיוצרת מניפולציה חיובית לצורך הירגעות והרפיה להשגת שינוי, לשתילת מטרה ,לפתרון בעיות, ליצירת בהירות שלווה, לצורך חיזוק משאבים פנימיים, ולצורך הטמעת השינוי בעתיד.ההנחה שעומדת מאחורי- המוח האנושי מגיב באופן זהה לאירועים דמיוניים ומציאותיים מבחינת התופעות הנוירולוגיות.כדי שהשפעת הדמיון תהיה חזקה ככל האפשר, יש ליצור תיאור חושי מפורט ביותר, בנוסף להדמיה.הכוונה ליצור תמונה או סרט בדמיון בצבעים עזים עם קולות וקצב, טעם ריח, תחושות גוף שונות כמו- מרקם, טמפרטורה, עובי, גמישות ותנועתיות. התהליך כולו הרבה מורכב ומערב בתוכו את כל החושים ואת כל המערכת הפנימית של חושים ויכולות. הפעילות המורכבת של החושים הפנימיים משפיעה על תגובת הגוף כולו ויוצרת השפעה מדהימה ואף מופלאה במערכת גוף ונפש כולה.כמו כן, יש לחוות את הרגשות בצורה עזה ככל האפשר. טכניקות דמיון מודרך מאפשרות לרתום את המוח ואת המחשבות לכיוון הרצוי. תרגול הטכניקות הללו מכין את הגוף ואת הנפש להשגת הפוטנציאל הגלום בהם.


כיצד הדמיון המודרך מסייע לממש החלום שלך ולהגיע למטרות שהצבת לעצמך?

דמיון מודרך מפעיל את הצד הימני של המוח ולכן תרגול של דמיון מודרך יכול להיות מלווה גם בביטוי של רגש, צחוק, רגישות גבוהה יותר למוסיקה ואומנות, פתיחות לרוחניות וגישות חדשות, אינטואיציה מוגברת, חשיבה יצירתית ומופשטת ואמפתיה גדולה יותר. בעצם, תרגול של דמיון מודרך משפיע ומאמן את האינטליגנציות האנושיות על פי סוג הדמיון מודרך שתורגל. העוצמה של דמיון מודרך נמצאת בגיוס החלק הלא מודע של המוח לצורך השגת מטרה מודעת וזה מייצר כח רב ומוטיבציה גדולה של האדם להתקדם לעבר המטרה שהגדיר. כאשר התת מודע שלך נרתם למשימה, ההשפעה של זה היא עוצמתית ביותר ופועלת לאורך זמן רב יותר.

דמיון מודרך מתחיל במשהו פשוט כמו הדמיה של תמונה או סרט שרואים את השגת המטרה המבוקשת לדוגמה- אני דמיינתי את עצמי עוברת את שער הסיום במרוץ 10 ק״מ במרתון תל אביב 2018 עם חיוך מרוח מקצה לקצה וידיים למעלה בצורה V. דמיון מודרך יכול להיות גם מורכב ועמוק כמו לדמיין את פנים הגוף האנושי ממבט של מיקרוסקופ ענק ולראות בעיני הדמיון את מיליוני התאים הרוכשים חיים, את התנועה הבלתי נפסקת של הדם המגיע לכל תא ותא בגוף ומביא להם חמצן, את האינטגרציה המורכבת של המערכות השונות ועד לדמיון של תאי הדם האדומים שנראים כמו משאיות הנושאות ומובילות חמצן בתוך צינורות הדם. הדמיון מודרך משמש כל אדם בחיי היום יום, גם אם ללא ידיעתו. לדוגמה-שיחה שתנהלו עם המנהל שלכם להעלאת משכורת או תכנון החופשה הקרובה או כאשר אתם מדמיינים כבר את הארוחה שתאכלו כשתגיעו הביתה או מראה שמלת הכלה או בית החלומות שלך זה קורה כל עת לאורך היממה.

ישנם סוגים שונים של דמיון מודרך והם מחולקים ל-3 קטגוריות עיקריות:

א. דמיון מתוכנת – מוביל את האדם שלב אחרי שלב לעבר היעד הרצוי כמו תוכנה הכתובה מראש. לדמיון מתוכנת יש מטרה מוגדרת ומדויקת ומבצעים אותו מספר פעמים עד להשגתה. 

ב. דמיון פתוח – מתחיל התרחיש כלשהו ומשאיר את האדם להמשיך ולפתח את הדמיון בצורה יצירתית וחופשית כאשר אחר כך ניתן לדון ולראות מה התכנים שעלו בזמן הדמיון הפתוח.

ג. דמיון מודרך – משלב את שני הסוגים הנ"ל וכולל בחלקו חלקים מובנים ומודרכים בדיוק ובחלקו מאפשר יצירתיות ושילוב תכנים אישיים מתוך הדמיון של המונחה.


לסיכום, דמיון מודרך הוא כלי פשוט, טבעי ויעיל מאוד שעוזר לך להגשים את היעדים ואת החלומות שלך באופן מודע ובאמצעות גיוס העוצמההמופלאה של הלא מודע!


כיצד מתבצע תהליך הדמיון המודרך?

דמיון מודרך ו-NLP הינן שתי שיטות רבות עצמה לתקשורת עם הלא-מודע, בדרך ליצירת שינויים בחיים ובניית דפוסי פעולה שישרתו אותנו ואת רצונותינו. דמיון מודרך ו-NLP מתאימים לכל אדם המעוניין לשנות ולשפר את איכות חייו.

בתהליך זה אנו מקיימים שיחה במצב של רגיעה והרפיה בעיניים עצומות, אפשר לצלילי מוזיקה נעימה, ובו המנחה מדריך את המונחה מה לדמיין. לכל מונחה מותאמות ההדמיות באופן אישי- בהתאם לעולם הפנימי שלו, לצרכיו, ולמטרותיו. התהליך הוא נעים מאוד, מחזק ומרגיע. ישנה אפשרות לבצע דמיון מודרך כאשר המונחה אינו מדבר, אלא רק מקשיב להנחיות המנחה אפשרות נוספת לבצע דמיון מודרך כאשר המנחה מנהל שיחה עם המונחה בזמן ההדמיה, בה עולים תכנים עמוקים ומשמעותיים,.כשהגוף והתודעה מצויים במנוחה המאפשרים יצירת דו-שיח עם הלא-מודע וזריעת המציאות העתידית, כשהמוח נמצא במצב של רגיעה המוגדר כגלים חשמליים בשם גלי אלפא, זמן בין ערנות לשינה.

טיפול בדמיון מודרך המשולב עם טכניקות NLP אפקטיבי מאוד ומתאים לטיפול בקשת רחבה של נושאים ובעיות:  • חיזוק הביטחון העצמי  • שיפור הדימוי העצמי  • מציאת זוגיות  • שיפור יחסים בין אישיים (עם בן הזוג, הילדים, הבוס, החמות ועוד... )  • קידום במקום העבודה  • התמודדות עם מצבי לחץ, פחדים וחרדות  • ריפוי  • ועוד...

208 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page